نور الله 2

قرآن و اهل بیت علیهم السلام نور خداوند هستند . مادامی که به آن دو تمسک جوییم منحرف نخواهیم شد .

نور الله 2

قرآن و اهل بیت علیهم السلام نور خداوند هستند . مادامی که به آن دو تمسک جوییم منحرف نخواهیم شد .

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۱ ثبت شده است

رس کردن (شکرک زدن) 

عسل

این(1)خلاف تصور غلط و رایج در ایران است که عسل شکرک زده و سفت شده را تقلبی می‌دانند. این ماده

 اشباع شده قندی (منظور از قند انواع قندهایی است که در علم شیمی با پسوند اوز مشخص می‌شود مانند

 گلوکز، فروکتوز و مالتوز) باید در واقع جامد باشد، ولی به طور اتفاقی مایع است. به همین دلیل به محض اینکه

 شرایط مطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن، پدیدار می‌گردد. بعضی از عسل‌ها در شان

 (قاب) هم کریستالیزه می‌شوند. باید توجه داشت که در بعضی از کشورهای خارجی مردم عسل شکرک زده

 را بیشتر دوست دارند و قیمت آن هم بیشتر است. بهترین درجه حرارت برای نگهداری عسل 18 تا 24 درجه

 سانتیگراد است. بطور کلی همه عسلهای خالص شکرک می‌زنند ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل‌های

 مختلف با هم فرق می‌کند. اگر تمایلی به خوردن عسل شکرک زده ندارید ....


غیبت کردن = خوردن گوشت برادر مومن

وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ

و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏اش را بخورد؟ از آن کراهت دارید. [پس‏] از خدا بترسید، که خدا توبه‏پذیر مهربان است.

حجرات / 12

شان نزول آیه

دو نفر از اصحاب رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) از رفیقشان " سلمان" غیبت کردند، زیرا او را خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرستاده بودند تا غذایى براى آنها بیاورد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) سلمان را سراغ "اسامة بن زید" که مسئول" بیت المال" بود فرستاد، "اسامه" گفت: الان چیزى ندارم، آن دو نفر از" اسامه" غیبت کردند و گفتند: او بخل ورزیده و در باره" سلمان" گفتند: اگر او را به سراغ چاه سمیحه (چاه پر آبى بود) بفرستیم، آب آن فروکش خواهد کرد! سپس خودشان به راه افتادند تا نزد" اسامه" بیایند، و درباره موضوع کار خود تجسس کنند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: 

تقدیم به همه ی بچه های خوب جهان

پاکیزگی محیط زیست

پاکیزه بودن محیط زیست اعم از منزل شخصی ، کوچه ها و خیابان ها ، اماکن عمومی مثل مساجد و مدارس و

 ... تاثیر فراوانی در سلامت و بهداشت انسان دارد . قرآن کریم می فرماید :

«وَطَهِّرْ بَیْتِی لِلطَّائِفِینَ وَالْقَائِمِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»( حج /26)

 و خانه مرا برای طواف کنندگان و بر پای ایستادگان و راکعان و ساجدان پاکیزه بدار

طهارت لباس

پاکی و پاکیزگی لباس یکی از خواسته های طبیعی انسان است که اسلام نیز بر آن تاکید کرده است . 

قرآن کریم می فرماید:

 «و ثیابک فطهّر؛و لباست را پاک کن».(سوره مدثر، آیه 4)

شخصی از امام حسن مجتبی (ع) پرسید:

«چرا به هنگام نماز لباس های خوب و زیبا می پوشی و از بهترین لباس هایت استفاده می کنی؟!

در پاسخ فرمودند: همانا خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد.به همین جهت من لباس زیبا را برای راز و نیاز

 با پروردگارم می پوشم و او دستور داده است که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگیرند»1 

برخی از پزشکان می نویسند :

«در اسلام طهارت لباس یکی از شرایط صحت عبادت است ، همین امر انسان مسلمان را ملزم می کند

 تا برای طهارت پوشاک خود اهمیت خاصی قائل شده واز آلوده شدن آن به وسیله نجاساتی که بیان گردیده

 جلوگیری نماید . اهمیت این مسئله در حفظ انسان در برابر آلودگی ها بر کسی پوشیده نیست .»2  



1)وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 3، احکام الملابس.
2)طب در قرآن ص 130-131

روزه:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره / 183) 

«اى کسانى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما مقرر شده، همان گونه که بر کسانى که پیش از شما بودند مقرر

 شد؛ تا شاید شما [خودتان را] حفظ کنید»

قرآن کریم انسان‏هارا به روزه‏دارى فرامى‏خواندتامردم خودنگهداروپارساوباتقواشوند،(1) ومى‏فرماید روزه‏دارى براى

 شما مردم بهتر است. (2)

روزه‏دارى فواید جسمانى، روانى و روحانى دارد، که در اینجا به تاثیرات روانى آن در تامین بهداشت روانى اشاره مى‏کنیم:

یک بررسى که در کشور اردن توسط « داراکه » (3) (1992) انجام شده است نشان مى‏دهد که تعداد خودکشى در

 ماه رمضان در مقایسه با ماه‏هاى دیگر سال کاهش قابل توجهى را نشان مى‏دهد.(4)

در پژوهش دیگرى توسط گروهى از پژوهشگران «تاثیر روزه‏دارى بر وضعیت سلامت روانى» مورد بررسى قرار

 گرفت، در این پژوهش 200 نفر زن و مرد قبل و بعد از ماه مبارک رمضان با استفاده از پرسشنامه GHO مورد

 بررسى قرار گرفتند، و براساس داده‏ها، روزه‏دارى بطور معنادارى باعث کاهش علائم اضطرابى، بهبود در

 عملکرد اجتماعى و کاهش افسردگى شده است.(5)



1)بقره / 183 و 184 و 185 و 187.
2)بقره / 184.
3)Darakeh.
4)اسلام و بهداشت روان، ج 1، ص 244.
5)اسلام و بهداشت روان، ج 1، ص 241 - 255، دکتر محمد قهرمانى و على دلشاد نوقابى و جهانشیر توکل زاده (اعضاى هیئت علمى دانشکده علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانى گناباد)

غسل

«غسل» در لغت به معناى شستن چیزى براى از بین بردن چرک آن است و در اصطلاح فقه عبارت است از:

 «شستن تمام بدن، به قصد قربت و اطاعت از فرمان الهى».

«وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا »؛مائده /6. ؛ «هنگامى که جنب شدید، خود را بشویید (غسل دهید )».

غسل دو نوع است: غسل واجب و غسل مستحبى

غسل‏هاى واجب عبارت است از:

 غسل جنابت، حیض، نفاس، استحاضه، مس میت، غسل میت و غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند آن

 واجب مى‏شود

تعداد غسل‏هاى مستحبى فراوان است که در کتاب‏هاى مفصل از آنها نام برده شده است

در میان غسل‏هاى واجب مهم‏ترین آنها غسل جنابت است. اصل غسل جنابت به تنهایى واجب نیست ؛ 

بلکه براى انجام برخى کارها (مانند نماز، مس قرآن و... ) به دستور شرع واجب شده است و انجام دادن این

 گونه اعمال بدون غسل، گناه است ؛ بلکه در برخى موارد عمل باطل خواهد بود


بهداشت فردی

در اسلام عباداتی وجود دارد که دارای دو جنبه است : یکی بعد عبادی آن که موجب تقرب انسان به خدا و

 کمال معنوی او می شود و دوم بعد بهداشتی  ودرمانی آنکه آثار مفیدی در محیط اجتماعی یا شخصی انسان

 دارد نماز ، وضو ، غسل ، روزه و .. از این قبیل هستند.

 وضو

وضو یعنی شستن صورت و دو دست و مسح سر و دو پا با شرایط خاص که یک عبادت محسوب می شود . 

«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اِذا قُمْتُمْ اِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ اَیْدِیَکُمْ اِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُوسِکُمْ وَ اَرْجُلَکُمْ

 اِلَى الْکَعْبَیْنِ»

«ای مؤمنین! آن گاه که نماز را برپا می دارید، پس صورت ها و دست هایتان را تا آرنج هایتان بشویید و سرها و

 پاهایتان را تا مچ پا مسح کنید.» مائده/6

وضو و معالجه بیماری ها

وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سردبر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است

 که وضو می گیریم. جالب این است که در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده

 است.برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند.