نور الله 2

قرآن و اهل بیت علیهم السلام نور خداوند هستند . مادامی که به آن دو تمسک جوییم منحرف نخواهیم شد .

نور الله 2

قرآن و اهل بیت علیهم السلام نور خداوند هستند . مادامی که به آن دو تمسک جوییم منحرف نخواهیم شد .

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

امام رضا علیه السلام، نویسنده بزرگترین کتاب پزشکی جهان


از نخستین کسانی که در زمینه علم پزشکی کتاب نوشته اند، امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است . امام وقتی به سوی طوس می آمدند، در نیشابور در مجلس مأمون با جماعتی از فلاسفه و پزشکان، چون یوحنا بن ماسویه و جبرئیل بن یخشوع و ابن بهله هندی و دیگر کسان گرد آمدند و سخن از طب به میدان آمد . وقتی مأمون در این باره از امام علیه السلام پرسش کرد،‌ حضرت فرمود : ((برای من به مرور زمان تجربیاتی حاصل گشته که آن را برای شما می نویسم)).

حضرت علیه السلام،‌ کتابی را درباره امور پزشکی نوشت و برای او فرستاد و مأمون دستور داد تا آن را با آب طلا بنویسند؛ از این رو به ((رساله ذهبیه)) موسوم گردید .

رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام، مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص غذاها و نوشیدنیها،‌ راه کارهای به زیستی و بهداشت و سلامت را به انسان می آموزد و ضمن توجه به تکنیک های مقابله با بیماری ها و آسیب های روحی و روانی،‌ این مسائل را نقد و بررسی نیز می کند. بخشی از آن رساله گرانمایه نیز به بحث درباره اهمیت حیاتی حجامت و قصد (شکافتن رگ بیمار) پرداخته و این راهکار حیاتبخش را درمانگر بسیاری از بیماری های لاعلاج عنوان کرده است.

در ادامه ، قسمتی از سخنان گوهر بار حضرت امام رضا علیه السلام را در مورد رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی بدن آورده ایم. امیدواریم با توجه به توصیه های آن حضرت و بهره گیری از علوم جدید پزشکی، همیشه از بدنی سالم و به دور از هرگونه بیماری برخوردار باشید.

1. کسی که نمی خواهد معده اش آزار و آسیب ببیند ، موقع غذا خوردن آب ننوشد . کسانی که هنگام غذا خوردن آب می نوشند ،‌ دستگاه هاضمه را از ابتدای کارش ،‌ از کار باز می دارند. این افراد به عارضه ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد؛‌ زیرا نوشیدن آب در اول غذا،‌ معده را از هم باز می کند و عارضه گشادی معده می آورد .

2. آنان که می خواهند از بیماری بواسیر و رنج روده ای و درد قسمت پشت بدن در امان باشند،‌ هر شب ده دانه خرمای برشته شده را با روغن گاو بخورند .

3. کسی که نمی خواهد از درد مثانه بنالد ،‌ حتی نباید یک لحظه هم ادرارش را نگاه دارد،  اگر چه بر پشت اسبی سوار شده باشد .

4. کسانی که به ضعف حافظه دچارند،‌ بهتر است همه روزه هفت مثقال کشمش سیاه ناشتا بخورند و نیز سه تکه زنجبیل که در عسل خوابانده اند (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخورند. برای تقویت نیروی فکری خوبست که همه روزه سه دانه هلیله با نبات کوبیده بخورند .

  1. امام رضا (علیه السلام ) توصیه می کنند که خوب است انسان غذا را با سرکه شروع کند.(1)
  2. کسانی که نمی خواهند گوش هایشان سست و فرو آویخته باشد یا اینکه از افتادن و بزرگ شدن لوزه های خود بیمناک هستند، بهتر است هر وقت که شیرینی می خورند، به دنبالش اندکی سرکه غرغره کنند.
  3. شخص مسافر لازم است در حین مسافرت آب غوره و آب سرکه و زیتون خام بخورد.
  4. صفرا را مى‏ شکند و دل را زنده مى‏ سازد.(2)


  1.  طب و درمان ، ص 140
  2. عیون اخبار الرضا، ج 2 ، ص 30


عوارض چهار زانو نشستن -هنگام نشستن به حالت چهار زانو ، مفصل زانو تا آخرین دامنه حرکتی‌اش (۱۴۰ درجه) خم شده و موجب وارد آمدن فشار به مفصل زانو و درد در این ناحیه می‌شود .
توصیه می‌شود تا حد امکان از نشستن به صورت چهار زانو پرهیز شده و در مواقع ضرورت سعی شود مفصل زانو بیش از ۱۰۰ درجه خم نشود.

چهار زانو نشستن عوارض چهار زانو نشستن

هنگام نشستن به حالت چهار زانو ، مفصل زانو تا آخرین دامنه حرکتی‌اش (۱۴۰ درجه) خم شده و موجب وارد آمدن فشار به مفصل زانو و درد در این ناحیه می‌شود .

توصیه می‌شود تا حد امکان از نشستن به صورت چهار زانو پرهیز شده و در مواقع ضرورت سعی شود مفصل زانو بیش از ۱۰۰ درجه خم نشود .

جوانان برای پیشگیری از ابتلا به درد و آرتوروز زانو در سنین بالاتر، باید از چهار زانو نشستن پرهیز کنند .

بهترین شرایط برای نشستن ، استفاده از مبل و صندلی است و افراد مسن نباید به هیچ وجه چهار زانو بنشینند .

ارتفاع مبل و صندلی نیز باید در حدی باشد که کف پا به طور کامل بر روی زمین قرار گیرد و صندلی‌های با ارتفاع کم و یا زیاد نیز مضر هستند.


منبع : http://www.pezeshketo.com/

  1. قبل از غذا دستها را بشویید.
  2. پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از شستن دستها قبل از غذا، آن ها را خشک نمی کردند.
  3. برای شروع بسم الله الرحمن الرحیم بگویید.
  4. دو زانو بنشینید ( به حالت تشهد نماز) که چهار زانو نشستن مکروه است.( عوارض چهار زانو نشستن)
  5. موقع راه رفتن و یا خوابیده چیزی نخورید مگر اینکه مجبور باشید.
  6. پیامبر صلی الله علیه و آله از خوردن و آشامیدن با دست چپ نهی فرموده اند مگر اینکه مجبور باشید.
  7. موقع غذا خوردن بر چیزی تکیه نزنید.
  8. از غذاهای مقابل خود بخورید.
  9. هیچ گاه به تنهایی غذا نخورید که بسیار نهی شده است.
  10. بعد از غذا دستها را حتما بشویید که شستن دستها قبل و بعد از غذا فقر را از بین می برد ، روزی را زیاد می کند، کثیفی را از لباس دور می کند، چشم را جلا می دهد و دردها را از بدن دور میکند.
  11. امام موسی کاظم علیه السلام بعد از غذا دستها را که می شستند آنها را خشک می نمودند.
  12. غذا خوردن را طولانی کنید که تا زمانی که بر سر سفره اید از عمر شما محسوب نمی شود.
  13. موقع غذا خوردن کفش خود را در آورید.
  14. بعد از اتمام غذا بگویید :« الحمدلِلّهِ الَّذی یُطعِمُ و لا یُطعَم »
  15.  غذا را با نمک یا سرکه آغاز و به پایان برسانید که سرکه ذهن را زیاد میکند و بر عقل آدمی میافزاید.



منبع : حلیه المتقین ،در آداب غذا خوردن ، ص 49 تا 54